Millainen blogi menestyy?

 

Jokainen blogin aloittamista suunnitteleva on varmasti kuullut niistä huippusuosituista bloggareista, joiden huikea menestys sallii näiden kirjoittajien elää pelkällä bloggaamisella. Jokaista tällaista menestynyttä blogia kohti löytyy kuitenkin ainakin 1000 blogia, jotka eivät ole koskaan saavuttaneet enempää kuin 10 lukijaa. Mikä tekee joistakin blogeista suosittuja ja toisista ei?

Stella Harasek on yksi Suomen suosituimmista tyylibloggaajista. Hänen bloginsa, Notes on a life, on niin suosittu, että hän tienaa kuukausitulonsa todellakin vain pelkästä bloggaamisesta. Harasek antaa vinkkejä menestyksekkään blogin luomiseen MeNaiset-lehden nettisivulla, joista esittelemme seuraavaksi tärkeimmät.

Valitse aiheesi ja kirjoita siitä

Yksi Harasekin tärkeimmistä neuvoista on valita idea, joka puhuttelee sinua. Valitse blogillesi aihe, josta sinulla on paljon sanottavaa. Useimpien epämenestyksekkäiden blogien ongelma on, ettei blogilla ole kunnollista ideaa, ja bloggaaja päätyy kirjoittamaan vähän kaikesta ja ei mistään, tai kyselee vähän väliä lukijoilta ideoita postauksiin.

Panosta ulkoasuun

Kun lukija saapuu blogiin ensimmäistä kertaa, ennen ensimmäisenkään sanan lukemista vastassa on se, miltä blogi näyttää. Panosta siis hyvän ulkoasun luomiseen ja tee vaikutus lukijaasi. Tee ulkoasusta selkeä, miellyttävä silmälle ja looginen. Jos blogitekstiä on vaikea lukea esimerkiksi värin tai fontin takia, ei ole todennäköistä, että monikaan lukija viettää blogissasi muutamaa minuuttia kauempaa.

Laatu on määrää tärkeämpi

Tee blogin sisällöstä laadukasta niin tekstillisesti kuin kuvallisestikin. Säännöllisesti päivittyvä blogi saa enemmän lukijoita, mutta vaikka päivitystahtisi olisi huippuluokkaa, jos useimmissa postauksissa tekstiä on paljon mutta asiaa vähän, lukijat kaikkoavat alta aikayksikön.

Omaksu siis ajatustapa “laatu korvaa määrän”, ja päivitä vain kun sinulla on jotakin mistä päivittää. Suunnittele tarvittaessa muutaman päivityksen aihe valmiiksi ja kirjoita juttuideoita ylös sitä mukaa, kun ne mieleesi tulevat. Kuvat vaikuttavat blogin visuaaliseen ilmeeseen. Et välttämättä tarvitse huippukameraa, jos kuvaustaitosi ovat kohdallaan. Katsele muiden kuvia, ja lainaa niistä esimerkiksi kuvakulmaideoita tai sommitteluratkaisuja. Älä kuitenkaan kopioi muiden kuvia täysin samanlaisina.

Ole oma brändisi

Jokaisessa menestyvässä blogissa esillä on myös itse blogin kirjoittaja. Tämä erottaa blogit lehdistä: esimerkiksi matkalehdet tarjoavat tietoa, mutta matkablogissa kyseessä on yksilökohtainen kokemus. Parhaimmillaan lukija samaistuu blogin pitäjään ja tuntee lukevansa ystävän kirjoituksia.