Vinkkejä blogin aloittamiseen
Uusia blogeja avataan jatkuvasti, ja jotkut blogit lopettavat toimintansa. Joskus joku blogi aloittaa toimintansa polleasti ja ryminällä, mutta julkaisut hiipuvat jo muutaman jutun jälkeen. Joskus kyse on siitä, että bloggaajaa ei alkuinnostuksen jälkeen homma enää kiinnostakaan. Joskus bloggaaja huomaa, että tuli jätettyä suunnittelupuoli liian vähälle. Tässä jaamme vinkkejä siihen, miten aloittaa bloggaaminen suunnitellulla ja kestävällä tavalla.
Otsikko ja blogin aihepiiri
Joskus tiedotusvälineissä ja ihmisten mielissä blogimaailma supistuu ajatukseen, että blogit olisivat ikään kuin ihmisten julkisia päiväkirjoja. Perusbloggaajana pidetään henkilöä, joka julkaisee kuvia itsestään ja joka kirjoittaa tekemisistään ehkä johonkin aihepiiriin keskittyen. Näin asia usein onkin. Bloggaajat usein kirjoittavat tekemisistään painottaen esimerkiksi sisustamista, muotia, matkailua tai perhe-elämää. Blogia voi pitää myös vähemmän henkilökohtaisesti, keskittyen omien tekemisten ulkopuolisiin ilmiöihin ja kirjoittamalla bloggauksia yleisemminkin kuin itseensä keskittyen. Jotkut blogit voivatkin sisällöltään muistuttaa enemmän verkkosivustoa, jonne on koottu artikkeleita blogin aiheeseen liittyen. Bloggaajan tarvitsisi vain etukäteen valita, minkälaisen blogin aikoo perustaa.
Jos blogin perustaja aikoo kirjoittaa omasta elämästään, kannattaa hänen miettiä ensimmäisenä sitä, kuinka paljon haluaa itsestään paljastaa. Jotkut eivät koe ongelmallisena kertoa itsestään blogin kautta mitä tahansa kenelle tahansa. Bloggaajan kannattaakin muistaa, että avoin blogi on myös vihamiehien, työnantajan, vanhempien ja naapurin luettavissa. Jos aikoo kirjoittaa aroista aiheista, pitää etukäteen harkita, paljastaako blogissa omia kasvojaan myöten oman henkilöllisyytensä. Joidenkin mielestä oma yksityisyys on tärkeintä, mitä heillä on ja silti he voivat blogata ilman, että koskaan laittaisivat omia kasvojaan peliin.
Kun blogin yksityisyysaste on päätetty, täytyy bloggaajan miettiä aihetta ja millaisten ihmisten haluaa lukevan hänen blogiaan. Yleensä samaan blogiin ei kannata mahduttaa reseptejä, matkustelua, lapsiperhe-elämää, politiikkaa, muotia, askarteluharrastusta ja sisustusta. Ovathan yritystenkin verkkosivut keskittyneet yhteen alaan, kuten trendly tarjoaa vaatteita, lastentarvikkeita ja sisustustuotteita niitä etsiville. Lukijat yleensä etsivät sivuja tietystä aihepiiristä ja alkavat seuraamaan vain itseään kiinnostavasta aiheesta julkaisevia blogeja. Kannattaakin kirjoittaa muutama juttu valmiiksi ennen blogin perustamista, jotta saa selville sen, miten ja mistä aiheista kirjoittaminen luistaa. Helpointa blogin aloittaminen on niille, joilla on selkeä intohimon kohde, josta haluavat kirjoittaa.
Moniin blogeihin päädytään hakusanoja käyttäen ja muista blogeista suosituksia lukien. Helpon bloginimen muistaa paremmin. On hyvä, jos blogin aihepiirin saa jotenkin sujautettua mukaan blogin otsikkoon. Usein silti blogin nimi ei anna mitään kuvaa aiheesta. Monien bloggaajien tekisi mieli vaihtaa blogin nimeä myöhemmin, kun jokin vitsikäs lause ei enää vastaakaan blogin tyyliä. Sitä näkeekin usein, että blogin http-osoite on eri kuin blogisivun otsikko.
Blogin ulkoasu
Blogin ulkoasun mahdollisuuksia voi rajoittaa käytetty julkaisualusta ja millaisia blogipohjia siellä on tarjolla. Jos on valmis maksamaan omasta domain-nimestä ja maksullisista blogipohjista, ovat mahdollisuudet kuitenkin laajat. Taitavimmat osaavat hieman koodata itse ja silloin ulkoasumahdollisuudet ovat melko rajattomat.
Vaikkei kyseessä olisikaan tyyliasioihin liittyvä blogi, niin kaikki haluavat ennemmin lukea tyylikästä blogia kuin sellaista, jonka värit ovat rumat ja kuvat suttuisia. Silti kaikkien ei tarvitse ryhtyä noudattamaan tällä hetkellä suosittua vaaleaa ja pelkistettyä sivutyyppiä, vaan joukosta voi erottua edukseen. Jos blogi keskittyy vaikkapa kirjoihin, kannattaa ulkoasussa tuoda esiin se, millaisista kirjoista aikoo kirjoittaa. Jos keskittyy kauhukirjoihin, ei ulkoasun kannata olla hempeä.